Główni przedstawiciele krytyki literackiej - Boy -Żeleński i Irzykowski
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Tadeusz Boy-Żeleński zginął rozstrzelany przez hitlerowców we Lwowie na rok przed zakończeniem II wojny światowej.

Drugą najwybitniejszą obok Boya-Żeleńskiego postacią polskiej krytyki literackiej w okresie międzywojnia był krytyk literacki i filmowy, poeta, prozaik, dramaturg, teoretyk filmu, tłumacz, miłośnik szachów Karol Irzykowski, który nie wypierał się swego pracoholizmu: Nie mogę zasnąć, bo sam ze sobą nigdy się nie nudzę. Zasłynął on jako niesłychanie wnikliwy interpretator utworów. Specjalizował się zwłaszcza w problematyce intelektualnej, filozoficznej i psychologicznej. Najważniejszym elementem utworu literackiego była dla niego jego przewodnia myśl, idea. Dzięki niemu krytyka stała się samoistną i pełną dziedziną twórczości literackiej. Irzykowski był uwielbiany i nienawidzony jednocześnie. Wielu pisarzy zostało przez niego „zdemaskowanych”. Jego celem było bowiem tropienie wszelkich nieścisłości, niedociągnięć i przekłamań w powieści psychologicznej. Osiągnięcie tego zamierzenia wiązało się z jednoczesną dyskredytacją autora dzieła.

Karol Irzykowski nie obawiał się konfrontacji z innymi intelektualistami epoki. W swoich artykułach (najbardziej znany ich zbiór to Czyn i słowo) toczył polemikę między innymi ze Witkacym czy Tadeuszem Peiperem, a raczej z ich teoriami.

Irzykowski przeszedł do historii i funkcjonuje w dzisiejszej świadomości głównie jako pierwszy polski krytyk filmowy. W 1924 roku opublikował słynne dzieło Dziesiąta muza, poświęcone kinematografii właśnie.

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Kalendarium polskiej literatury międzywojennej
2  Mieszkańcy - analiza i interpretacja
3  Streszczenie Mistrza i Małgorzaty



Komentarze
artykuł / utwór: Główni przedstawiciele krytyki literackiej - Boy -Żeleński i Irzykowski






    Tagi: