Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Niemiecki dramat fantastyczno-przygodowy Nibelungi w reżyserii Fritza Langa odnosi sukces. Na te monumentalne, ekspresjonistyczne arcydzieło wybrali się zarówno najlepsi krytycy filmowi, jak i amatorzy kina. Obie grupy opuściły salę z satysfakcją, co zadecydowało o zaliczenia Langa – wraz z F. W. Murnauem i Ernstem Lubitschem – do czołowej trójki najlepszych niemieckich reżyserów w latach 20-tych XX wieku.

1925
Lon Chaney, aktor kina niemego, gwiazda horrorów zwana człowiekiem o tysiącu twarzach gra oszpeconego geniusza muzycznego skrywającego się w podziemiach Paryskiej Opery w filmie Ruperta Juliana Upiór w operze. Obraz ten zapisał się w historii kina jako pierwszy film z sekwencjami w kolorze.

Powstaje jeden z najważniejszych filmów kina niemego z nowatorskim montażem, radziecki marksistowski niemy dramat historyczny oparty na faktach Pancernik Potiomkin w reżyserii wyznawcy montażu intelektualnego Sergeya Eisensteina (współzałożyciel najstarszej szkoły filmowej na świecie, VGIK w Moskwie, powstałej 1 września 1919 roku), który większość ról powierzył amatorom.
Innowacyjność budowy obrazu polega na wpleceniu w jego czarno-biały klimat ujęć z czerwonym sztandarem, który koloryzowano ręcznie na poszczególnych kopiach. Eisenstein uważał, jak podaje John Naughton, autor przewodnika po Kinie, że obrazy powinny kłócić się ze sobą i jak „kino-pieści” uderzać w widza (John Naughton, Kino, Warszawa 1999, s. 25).

Ze względu na prezentowane treści (film opowiada o buncie na tytułowym Pancerniku) film był zakazany m.in. w Finlandii, we Włoszech, w III Rzeszy, w Hiszpanii i we Francji.

Austriak Erich von Stroheim kończy swój najważniejszy film, naturalistyczny i drapieżny dramat u moralnym upadku człowieka zatytułowany Chciwość, oparty na powieści Franka Morrisa. W pierwotnej wersji obraz trwał ponad 10 godzin. Po pierwszych „próbach” wyświetlania, kontrowersyjny reżyser został zmuszony przez producentów do skrócenia go do niecałych dwóch (w sumie musiał wyciąć ¾ pierwotnego montażu dzieła).

Do kin trafia najsławniejsza komedia Chaplina Gorączka złota, tym razem także w roli reżysera. Jest to opowieść o gorączkę złota na Alasce w roku 1898. Wartość dzieła jest niebywała. Kilka scen na trwałe zapisało się w historii kina, np. sekwencja tańca, spożywanie posiłku przez zmęczonego poszukiwacza z ugotowanego buta. Gorączka złota jest pierwszym z niemych filmów Chaplina, do którego aktor po latach, gdy pozwoliły na to możliwości techniczne - dodał głos.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 - 


  Dowiedz się więcej
1  Płyty Carusa (fragmenty) - opracowanie cyklu
2  Koncepcja Antoniego Lulka (komunistyczna)
3  Z Tatr - analiza i interpretacja



Komentarze
artykuł / utwór: Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego







    Tagi: