Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
1926

Alan Crosland zapisuje się w historii jako osoba, która do kina wprowadziła dźwięk. Ten reżyser poetyckiego filmu fabularnego, romansu niemego Don Juan w roli głównej obsadził Johna Barrymore’a (dziadka Drew Barrymore). Obraz wyprodukowała wytwórnia Warner Brothers. Przy projekcji używano Vitaphonu (wynalazek wytwórni), który zapoczątkował filmy udźwiękowione. Widzowie mogli pierwszy raz posłuchać w kinie muzyki oraz innych dźwięków.

Melodramat przygodowy Syn szejka najbardziej kasowym filmem magnetyzującego spojrzeniem latynoskiego kochanka Rudolfa Valentino.

Komedia wojenna o mieszkańcu Południa i maszyniście Johnnie Gray’u żyjącego w okresie wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych, wyreżyserowana i zagrana przez gwiazdkę kina międzywojennego Bustera Katona bije rekordy popularności.

Po trzech latach zdjęć odbywa się premiera niemego dramatu kostiumowego Ben-Hur - jednego z największych przebojów kasowych w historii kina, który pochłonął jak na owe czasy rekordowy budżet 5 milionów dolarów.

Monumentalne niemieckie dzieło zaliczane do klasyki kinematografii i gatunku science-fiction, dwuipółgodzinne Metropolis w reżyserii Fritza Langa zmusza ludzi do refleksji nad przyszłością ziemi. W filmie wystąpiła ogromna jak na lata 20. XX wieku liczba statystów (25 tysięcy mężczyzn, z czego 1100 było ogolonych na łyso; 11 tysięcy kobiet, 750 dzieci, 100 Afroamerykaninów i 25 Azjatów). Pochłonął około 5 milionów marek, przyczyniając się prawie do bankructwa wytwórni Universum Film.

Obraz miał ogromny wpływ na artystów. Szczególnie inspirował muzyków. Pierwotną ścieżkę dźwiękową skomponował zafascynowany Richardem Wagnerem i Richardem Straussem Gottfried Huppertz. Gdy w 1984 roku odnowiono film, nowy podkład skomponowali między innymi Pat Benatar, Bonnie Tyler, Jon Anderson i Freddie Merkury (napisał piosenkę Love Kills). Lider zespołu Queen był pod tak wielkim wpływem filmu Langa, że wykorzystał jego fragmenty w dwóch swoich teledyskach z lat 80.: Love Kills i Radio GA GA. Podobnie zrobił zespół System of a Down (wykorzystał niektóre sceny w teledysku do utworu Sugar). Z kolei kapele Nine Inch Nasil oraz Kraftwerk nakręciły własne impresje na temat dzieła (pierwsza nagrała teledysk do piosenki We're in This Together, a druga do kawałka Metroplis). Nową muzykę do filmu w 2004 roku skomponował także Polak - Abel Korzeniowski.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 - 


  Dowiedz się więcej
1  Streszczenie lektury Panny z Wilka
2  Herostrates - analiza i interpretacja
3  Dusiołek - analiza i interpretacja



Komentarze
artykuł / utwór: Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego







    Tagi: