Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Flip i Flap debiutują w krótkometrażowym filmie dźwiękowym, komedii Unaccustomed as We Are gwiazdami kina niemego: z Thelmą Todd w roli Pani Kennedy i Mae Bush jako Pani Hardy, wyprodukowanej w wytwórni odkrywcy talentu komediowego mężczyzn i sprawcy połączenia w duet dwóch wielkich gwiazd kina niemego - Hala Roacha.

1930
Pojawia się animowana gwiazda familijnych filmów krótkometrażowych Betty Boop, stworzona przez Dave’a Fleischera.

Niemiecki dramat obyczajowy na motywach powieści Henryka Manna, opowiadający losy despotycznego profesora, którego zaczyna fascynować hipnotyczna piosenkarka – w tej roli aktorka i piosenkarka Marlena Dietrich. Pierwszy niemiecki film dźwiękowy Błękitny anioł wyreżyserował Josef von Strnberg. Obraz przyniósł Dietrich międzynarodowy rozgłos oraz zakaz rozpowszechniania w hitlerowskich Niemczech.

Ołeksandr Dowżenko, jeden z pionierów kina ukraińskiego kręci Ziemię – swoje największe dzieło, poetycko-filozoficzną opowieść o kolektywizacji na Ukrainie, w której widać ślady ekspresjonizmu, echa tradycji ludowej i wpływy kina poetyckiego. Jak podaje portal filmowy film.web, dzieło to jest opisywane jako "łabędzi śpiew" niemego kina.

1931
MGM kierowane przez Louisa B. Mayera, będące znakiem rozpoznawczym Hollywoodu, produkuje komedię kryminalną Proszę nam wybaczyć (Pardon Us) z Flipem (Stan Laurel) i Flapem (Oliver Hardy) w rolach głównych.

Charlie Chaplin reżyseruje i gra w swoim pierwszym filmie w „erze dźwięku” , w czarno-białym filmie niemym (nie uległ powszechnej presji i nie udźwiękowił go, prócz nagranej muzyki) Światła wielkiego miasta, który do swoich ulubionych zaliczał między innymi Orson Welles i Woody Allen. Praca nad filmem trwała aż 4 lata, co nie dziwi gdy dowiadujemy się, że np. Chaplin nakręcił aż 342 duble sceny kupowania kwiatów od niewidomej dziewczyny! Losy bezdomnego włóczęgi szukającego szczęścia w wielkim mieście i zakochanego w niewidomej kwiaciarce (w tej roli Virginia Cherrill) powiększyły i tak już duże grono wielbiciel niskiej postaci w meloniku i przydużym garniturze. Premierę uświetnił swoją obecnością sam Albert Einstein!

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 - 


  Dowiedz się więcej
1  Obraz Moskwy i jego mieszkańców w Mistrzu i Małgorzacie
2  Proces - problematyka
3  Freudyzm



Komentarze
artykuł / utwór: Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego




    Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


    Imię:
    E-mail:
    Tytuł:
    Komentarz:
     





    Tagi: