Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Amerykański aktor filmowy, reżyser, scenarzysta i słynny komik, zwany Człowiekiem o kamiennej twarzy - Buster Keaton występuje w swoim pierwszym pełnometrażowym filmie - komedii The Saphead (wytwórnia Metro). Do obsadzenia go w roli Bertiego 'The Lamb' Van Alstyne’a polecił przyjaciela Douglas Fairbanks.

Austriacki producent, reżyser, scenarzysta i aktor (nominowany do Oscara za rolę drugoplanową w filmie Bulwar Zachodzącego Słońca z 1950 roku) Erich von Stroheim kręci w wytwórni Goldwyn melodramat The Devil's Passkey z gwiazdą kina niemego Mae Busch w roli głównej (La Belle Odera).

Do kin wchodzi Znak Zorro (reżyseria Fred Niblo, jeden z 36 założycieli Akademii Sztuk i Nauk Filmowych, czyli Academy of Motion Picture Arts and Sciences), pierwszy film o przygodach człowieka ukrytego pod czarną maską ze znakomitą kreacją Douglasa Fairbanksa w roli Don Diego Vegi alias Zorro.

1921
Para komików: Stan Laurel oraz Oliver Hardy dają początek legendarnemu komediowemu duetowi niemego kina w krótkometrażowym, siedemnastominutowym filmie Szczęśliwy pies (A Lucky Dog). Od tej pory Flip i Flap stają się kultowymi slapstickowymi (niemymi) bohaterami, co potwierdzi blisko 100 wspólnie nagranych filmów.

Do kin wchodzi czarno-biały komediowy melodramat w wersji niemej Brzdąc, będący pierwszym pełnometrażowym filmem Charliego Chaplina, tu jako szklarz opiekujący się dzieckiem-podrzutkiem (w tej roli siedmioletni Jackie Coogan). Niekwestionowany mistrz kina niemego, który inspirował się pantomimą, podczas zdjęć nakręcił 53 razy więcej materiału, niż znalazło się w ostatecznej wersji filmu.
Jego wszystkie filmy cieszyły się niezwykłą popularnością wśród żołnierzy na frontach I wojny światowej.

1922
Nosferatu – symfonia grozy, niemy film grozy w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnau, pierwszy film o wampirach, jeden z najważniejszych filmów niemieckiego ekspresjonizmu i jeden z pierwszych horrorów na świecie. W tytułową rolę wcielił się Max Schreck, co w konsekwencji spowodowało, że jego nazwisko stało synonimem zła, a niektórzy wierzyli nawet, iż jest prawdziwym wampirem. Film zawdzięcza swoją popularność także zastosowaniu tzw. kamery subiektywnej, czyli filmowaniu z punktu widzenia bohatera.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 - 


  Dowiedz się więcej
1  Norte Dame - analiza i interpretacja
2  Sokrates tańczący - analiza i interpretacja
3  Warszawa



Komentarze
artykuł / utwór: Kalendarium kina dwudziestolecia międzywojennego




    Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


    Imię:
    E-mail:
    Tytuł:
    Komentarz:
     





    Tagi: